søndag 1. april 2012

Første del av Påska 2012.

Påska 2012. Jeg og Torkild har langfri og satser på ei flott høytid. Første del av påska gikk til Tydal. Hadde tenkt oss opp på hytta fortest mulig, men rokkerte på planene pga.været. Tok derfor første døgnet i Tydal hos Torkilds bror, Terje.


På tur over fjellet, hadde vi flott vær :-)

Hjemme var det vår, men her var det enda ordentlig vinter, ja !

Før vi kom helt frem, stoppet vi hos noen kjenninger av oss. Der fikk vi spektakulære opplevelser !

Flotte rådyr holder til ved gården der. De tar skikkelig godt vare på Rådyrstammen og forer dem på vinterstid. Selv om gårdseier er jeger, så hjelper ikke dette mht.jakta. Når den er igang, så er de like ville som andre rådyr.

Men nå som det er vanskelig å få tak i mat, oppfører de seg helt annerledes. De kommer gjerne for en matbit.



Det er jo helt vilt å se dem kommer sånn, disse flotte dyrene :-)


Men denne foringa er kanskje redningen for endel av dyrene, som er litt for svake til å overleve vinteren helt på egenhånd. Stammen blir nok litt større når de får litt hjelp...




Da vi skulle dra, hadde de spist og lagt seg til for å hvile på haugen ved gården. Se... det kryr av dem, hele 19 stk. Og de aller fleste klarer seg forbi jaktsesongen også :-)

Et annet dyr på gården dette, men også denne elegant og flott.
Etter at jeg var en tur inni fjøset, fant jeg ut at min "Heste skrekk" ikke er særlig stor egentlig. MEN kyrne inni fjøset - DE var skumle de. Svære som de er med store øyne. Takke meg til denne hesten !


En dag SKAL jeg overvinne frykten min for dette grasiøse dyret - da SKAL jeg prøve å ri !

Etter et kort, men trivelig døgn hos svogeren min, bars det hjem igjen. Denne dagen hadde vi dritvær over fjellet og null sikt ! Brukte 3 timer og et kvarter på hjemveien, men bedre det å komme seg trygt hjem :-) Fin påske hittil ! Takk....

2 kommentarer:

  1. Hehe, det var like dårlig sikt på vei til oppdal også...ikke koselig når det er sånn!
    Utrolig fine rådyr da :-) Så koselig det må være for de som bor der...unikt :-) Fine bilder! Fortsatt god påske :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er bare å bruke tiden når man ikke ser noe på veien ! Ja, koselig for dem som bor der....de bor på en helt unik plass, ja :-) Fortsatt god påske til dere også...

      Slett